• 2002

    Ole Bjelland startet Bjelland AS.

    Fra en liten brakkerigg på Sola skulle alt administreres.
    Sommerferien ble benyttet til å pusse opp gamle maskiner og prøve å lage et kontor av den gamle brakkeriggen.

  • 2006

    Nok en «bautastein» kommer inn i gjengen.

    Joakim Hetland forlater elektrobransjen og starter som håndmann i grøften. Har siden bygget stein på stein og vært innom de fleste fagfeltene i bedriften.

    2006

  • 2007

    Bedriften etablerer seg på Orstad i eget bygg.

    Er nå 32 ansatte. Kjempeløft for bedriften å få egne lokaler, med eget lager, vaskehall og gode kontorfasiliteter.
    Vi investerer i vår første «40 tonner» og en semi lastebil.
    Med dette utstyret kunne vi utvide oppdragsporteføljen betydelig – mere masse kunne forflyttes og dypere grøfter graves.
    Vi gikk fra mindre prosjekter og nesten utelukkende rammeavtalejobber for kommuner og private til nå å kunne håndtere større prosjekter.

  • 2009

    Nok en «bauta» blir en del av laget. Petter Bjelland tiltrer som markedsansvarlig.

    Med hans enorme erfaring og kompetanse har han bidratt voldsomt til bedriftens utvikling. Petter er en systematiker med sans for detaljer. Han har utviklet gode systemer for bedriften og er i tillegg en guru på de aller fleste områder.
    Tålmodig, reflektert og til tider en god fredsmegler og terapeut for de andre i ledergruppen.

    2009

  • 2012

    10 år

    Ti år har gått og tanken om eget pukkverk slipper ikke taket. Vi investerer i et stort område (260 mål)
    på Skurve i Gjesdal kommune og vi får på plass vår hittl største maskin – en «50-tonner».

  • 2014

    Sømmevågen

    Vi har over tid fått større og mer omfattende oppdrag, men det var unektelig vanvittig stort for oss å få tildelt Sømmevågen i 2014 med en kontraktsverdi på 180 MNOK.
    I arbeidsfellesskap med Kruse Smith AS utvidet vi Rv.509 till en 4 felts vei med kombifelt for kollektiv og tungtransport. Rundkjøring ble erstattet med toplanskryss og det ble bygget ca. 3 km med vei.
    Dette prosjektet ble et løft for oss – igjen måtte vi brette opp armene og ikke være redde for å satse!
    Det krevde endring i både maskinpark og mannskap – vi måtte utvide maskinparken med 5 gravemaskiner og 2 lastebiler.
    Samme året investerte vi i egen borerigg og mobil knuser. Pukkverksdriften var i gang.
    Året etterpå (2015) var vi 100 ansatte.

    2014

  • 2017

    Fv. 505 Skjæveland – Foss Eikeland

    Med eget referanseprosjekt i sekken ble vi prekvalifisert til nok en stor jobb – Fv. 505 Skjæveland – Foss Eikeland. Stoltheten
    vi kjente på når tildelingen kom var uendelig stor.
    Vår hittil største kontrakt og muligheten til å virkelig vise hva vi kunne levere lå for våre føtter.
    Her leverte vi snaut 3 km med hovedvei, 3 rundkjøringer, 8 rasteplasser og grunnarbeidet for kulverter og en 250 meter lang
    bro som skulle gå over godsterminalen på Ganddal.
    Vi fikk være med på arbeidsoperasjoner som aldri har blitt gjort tidligere – dyp peling og ILM bro med kurvatur.
    Vi nærmer oss 300 MNOK i omsetning.

  • 2020

    Selvstendig lærebedrift

    Vi blir godkjent som selvstendig lærebedrift. Dette brenner vi for og vi er fullt klar over at fremtiden er prisgitt ungdommen. Vi ønsker å ta vår del av ansvaret, vil bidra til at flest mulig unge
    gjennomfører læreløpet hos oss. Av erfaring vet vi at de som fortsetter hos oss etter bestått fagprøve blir blant våre sterkeste ressurser.
    Samtidig begynner det å bli skralt på anbudsfronten. Knallhard konkurranse i et marked preget av overkapasitet og få utlysninger.
    Verden er urolig, pandemien treffer landet. Det offentlige omstrukturer (regionsreformen).
    Hva gjør vi? Nedbemanner? Permitterer? Store, tunge, strategiske valg må tas.
    Vi velger å løfte blikket og innser at vi må utvide vårt geografiske nedslagsfelt.
    Styrevedtak på at vår første reisejobb skal i boks innen året er omme. Vi har vokst ut av bygget vårt, verkstedavdelingen har kummerlige forhold og anleggsledelsen sitter i en brakkerigg.
    Ingen klager, men vi må kunne tilby noe bedre. Tør vi å satse med så usikre tider i vente?
    Ja. Det skjer.
    Høsten 2020 reiser vi til Setesdal for å bygge en halv mil ny riksvei for Statens vegvesen.
    Omtrent samtidig går vi i gang med nytt bygg – nytt hovedkvarter skal reises et steinkast unna.
    Vi er fortsatt på Orstad. Det er her vi trives.

    2020

  • 2021

    Nedturen kommer.

    Vi klarer å holde alle ansatte i arbeid, men kombinasjonen pandemi, feil prosjektportefølje og
    laber anbudsutlysning gjør at vi leverer negativ bunnlinje. Måned etter måned.
    Det er tungt for hele organisasjonen og det er med blandede følelser vi i årsskiftet flytter vi inn
    i flotte, nye lokaler i Bedrifsvegen 2.
    Spesielt verkstedavdelingen får en helt ny hverdag. Alt ligger til rette for at vi kan fortsette å
    utvikle oss og profesjonalisere driften ytterligere.

  • 2022

    20 års jubileum

    Markedet begynner å ta seg opp og vi har aldri før i historien kalkulert så mye som i 1. kvartal.
    Nå ligger verden for våre føtter. Nå skal vi vise VEG!
    Verdiskaping
    Engasjement, eierskap
    Gjennomføringskraft
    Ole har sådd frøet.
    Ole Bjelland, Petter Bjelland og Gunnar Rege har lært oss mye og vi vet at vi har store sko å fylle.
    Med ledelsen i spissen skal vi nå gå i gang med nye store prosjekter.
    Vi skal – på en bærekraftig måte – bygge veier, opparbeide grunn og veier til nytt sykehus, nye barnehager
    og nye skoler. Vi skal lage parker, etablere grøntområder og vi skal vedlikeholde det vi allerede har bygget.

    2022